Patates

Patates

Giriş Saati:14.07.2010 15:57

Güncelleme:12.08.2010 13:12

Patates

Mutfaklardan eksik olmayan sebze:

Nişasta zengini, besleyici bir sebze olan patates, patlıcangiller ailesindendir.
Anayurdu Güney Amerika'daki And Dağları bölgesi olana patates, dünyanın her yerinde kolayca bulunabilen ekonomik ve lezzetli bir besin maddesi olduğundan günümüzde birçok ülkenin yemek kültüründe özel bir yere sahiptir.
16. yüzyılda Avrupa ülkelerinde, yeşillenen patatesleri yedikleri için zehirlenenler yüzünden şeytani bir bitki olduğu düşünülerek yasaklanan patates, zaman içerisinde hak ettiği değeri kazanmış. Patates kabuk rengine göre, sarı, kırmızı ya da pembe olarak adlandırılır. Ayrıca tatlı patates olarak adlandırılan bir türü daha vardır.

Patates pişirirken:
Patatesin besleyici kısmı kabuğa çok yakın olduğundan mümkün olduğu kadar ince soymak gerekir. Taze patatesleri,elinizle bastırarak, temiz bir bulaşık teli ya da bir bıçağın sırtı ile de kazıyarak kolayca temizleyebilirsiniz. Kabukları soyulan patateslerin içerdiği C vitamini ve minerallerin kaybolmasını önlemek için buharda ya da çok az suda pişirmeyi tercih edebilirsiniz. Lezzetli ve sapsarı patatesler için pişirme suyuna bir kaşık sirke ilave edin. Patates püresi yaparken içine bir tutam şeker eklerseniz hem lezzeti artar hem de daha iyi koyulaşır. Ayrıca pürenize hidistancevizi ekleyerek farklı bir tat da elde edebilirsiniz. Taze patatesteki su miktarı yüksek olduğundan kızartma yapmaya daha uygundur.

Patates hakkında:

Satın aldığınız patatesleri serin ve karanlık bir yerde ve güneş almayacak şekilde saklamak gerekir. Filizlenen patateslerin filizlerini kopartmazsanız patatesin özüyle beslenen fililer patateslerin kısa sürede buruşmalarına sebep olur. Potasyum yönünden zengin bir bitki olan patates, diyet sırasında ekmek yerine yenebilir. Patates torbasının içine atacağınız birkaç tane yeşil elma patateslerin filizlenmesini önlemeye yardım eder. Patatesleri 10 dakika kadar sıcak suda bekletirseniz daha kolay soyarsınız. Haşlanmış patatesle ellerinizi beş dakika ovmak ellerinize sinen soğan kokusunu giderecektir. Soyup dilimlediğiniz patatesleri yarım saatte bir suyunu değiştirerek 2-3 saat suda bekletin. Bu şekilde patates kesildiğinde ortaya çıkan nişasta gider ve kızartmanız çıtır çıtır olur.

Şeker hastaları ve patates:
Patatesin içiriğindeki nişasta, vücuttaki insülin ve şeker düzeyini hızla yükseltebileceğinden şeker hastalarının dikkatli tüketmeleri gerekir.

Tüketirken dikkat:
Işığa maruz kalan patatesin yapısında klorofil ve alkaloit oluşur. Alkaloit insan sağlığına zararlı ve zehirleyici bir maddedir. Bu nedenle ışık etkisiyle yeşillenen patatesleri yemekten kaçınmak gerekir.

Patatesin sağlığa faydaları:
Patates bedenin kansere yakalanma ve kalp krizi geçirme riskini azaltır. Yüksek tansiyonu ve damar tıkanıklığını önler. Ayrıca damarlara esneklik sağladığından dolaşım yolu hastalıkları için faydalıdır. Astım, romatizma ve alerji türü hastalıklara iyi gelir. Karaciğer şişliğini iyileştirir. Hazımsızlığı giderir ve sindirime yardımcı olur. Bu nedenle gastrit, ülser ve kolit rahatsızlığı olanlara önerilir. Çiğ patates suyu ise mide ülseri için faydalıdır. Orta boy bir patates günlük C vitamini ihtiyacımızın 1/3'ünü karşılar. Sindirimi kolaylaştırır, kabızlığı önler ve yorgunluğa karşı etkilidir. Ateşli hastaların alnına konulacak çiğ patates dilimleri ateşin düşmesine yardımcı olur.

Kabuğu ile haşlanmış 100 gram patateste:

BESİNLER VE KALORİ
Kalori 93 Protein 2.6 gram Karbonhidrat 21.2 gram Kolesterol 0 Yağ 0.1 gram Lif 0.6 gram

MİNERALLER
Fosfor 65 mgr Kalsiyum 9 mgr Demir 0.7 mgr Sodyum 4 mgr Potasyum 503 mgr Magnezyum 23 mgr

VİTAMİNLER
A vitamini eser miktarda B1 vitamini 0.1 mgr B2 vitamini 0.04 mgr B3 vitamini 1.7 mgr C vitamini 20 mgr

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SOFRA veya sofra.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Tarif Arama Kutusu

tarif ARA
BİZE ULAŞIN